Patiëntenverenigingen in Het Nije Huis: Stomavereniging

Tijdens onze jubileumweek zijn een aantal patiëntenverenigingen in Het Nije Huis op bezoek geweest voor een wederzijdse kennismaking. Doel van deze kennismaking was hen te laten zien wie de Nije Stichting is en wat wij doen, én de patiëntenverenigingen de mogelijkheid te bieden zich (meer) zichtbaar te maken in Het Nije Huis.

Wij vinden dan ook heel fijn te kunnen melden dat m.i.v. 2016 de Nederlandse Stomavereniging een aantal keren per jaar een inloopochtend heeft in Het Nije Huis, te beginnen met 22 februari en 23 mei van 09.30 uur tot 11.30 uur.

Wie is nu eigenlijk de Nederlandse Stomavereniging en wat doet deze vereniging?

De Stomavereniging is een onafhankelijke vereniging voor alle mensen met een (tijdelijk) stoma of pouch in Nederland. Sinds 1966 zetten zij zich in voor een optimale kwaliteit van leven na stoma-aanleg. Zij bieden actuele informatie, brengen lotgenoten bij elkaar, komen op voor de belangen van stomadragers en zetten zich in voor kwaliteitsverbetering in de stomazorg en van hulpmiddelen. De stomavereniging heeft ruim 100 actieve vrijwilligers en probeert waar mogelijk samen te werken met patiëntenorganisaties die zich richten op aandoeningen waarvan de stoma een gevolg kan zijn.

Voor wie?
In Nederland hebben 38.000 mensen een stoma en krijgen jaarlijks zo’n 7.000 mensen een tijdelijke of permanente stoma of pouch aangelegd. Een kleine meerderheid (54 procent) krijgt een stoma vanwege darm- of blaaskanker. Ook chronische darmziektes zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa zijn vaak de oorzaak voor het krijgen van een stoma. Daarnaast krijgen ook mensen met een aangeboren darm- of blaasafwijking een stoma.

Sterker met stoma
Voor sommige mensen is het hebben van een stoma een groot taboe, waar ze liever niet over praten. Anderen zijn er juist open over en gaan naar de sauna of naar het zwembad. Voor iedereen is dat anders. Het motto van de Stomavereniging is ‘Sterker met stoma door jouw ervaring te delen’. Hiermee geeft de vereniging aan dat door het delen van ervaringen met mensen die ook een stoma of pouch hebben, je je sterker kunt voelen -  je staat er immers niet alleen voor. Dit kan helpen bij de acceptatie van de stoma.

Wat biedt de Nederlandse Stomavereniging?
Op de website www.stomavereniging.nl kunt u meer informatie vinden over onder andere het krijgen van een stoma en leven met een stoma. Daarnaast kunt u diverse folders en brochures bij hen bestellen. Verder organiseert de Stomavereniging diverse landelijke en regionale dagen, kleinschalige inloopochtenden en middagen waarbij u andere mensen met een stoma kunt ontmoeten. Vanaf 2016 kunt u voor deze inloopochtenden dus ook terecht in Het Nije Huis.

Ook houdt de stomavereniging haar leden graag op de hoogte van actuele informatie door middel van hun nieuwsflits, kwartaalmagazine Vooruitgang en uiteraard Facebook en Twitter.

Wilt u graag uw ervaringen delen over het leven met een stoma of tips en informatie uitwisselen? De vrijwilligers van de Bezoekdienst komen graag bij u langs. De bezoekdienst bestaat uit ervaringsdeskundigen die zelf weten hoe het is om met een stoma of pouch te leven. Daarnaast kunt u telefonisch contact opnemen met ervaringsdeskundigen via de Ervaringslijn. De Ervaringslijn (0346 56 43 59) is bereikbaar op maandag van 10.00 -12.00 uur en op woensdagavond tussen 19.00-21.00 uur. U krijgt direct iemand te spreken die zelf al langer een stoma of een pouch heeft.

Meer informatie
Bezoek de website www.stomavereniging.nl of volg hen op Facebook en Twitter (@Stomavereniging). Daarnaast zijn zij maandag t/m donderdag telefonisch bereikbaar via (0346) 262 286 of stuur een e-mail naar info@stomavereniging.nl