11 (loco) burgemeesters bij opening!

Unieke samenkomst van 11 Twentse burgemeesters bij opening Nije huis

Het eerste inloophuis voor kankerpatiënten én hun naasten in Twente, wordt op 25 september in Hengelo geopend door 11 (loco)burgemeesters. Volgens bronnen is deze samenkomst nog niet eerder vertoond. Ook veel wethouders met de portefeuille Zorg zijn aanwezig om dit heugelijke feit te vieren.

Debby Nijenhuis, initiatiefneemster van de Nije stichting, is blij verrast door alle toezeggingen en zeer tevreden over de enthousiaste reacties. Ze zou het als geboren Enschedese wel heel bijzonder vinden als ook 'haar' burgemeester de tijd vindt om aanwezig te zijn bij dit bijzondere moment.

Vooralsnog heeft burgemeester Den Oudsten als één van de weinigen niet toegezegd.

Op 13 maart 2008 richtte Debby de Nije stichting op. Doel is het helpen van lotgenoten om meer kwaliteit van leven na(ast) kanker te bereiken. Deze wens kwam door haar eigen gemis aan nazorg, nadat zij zelf op jonge leeftijd werd getroffen door kanker. Al snel ontdekte ze dat de medische zorg wel goed geregeld is in Twente, maar dat het ontbreekt aan nazorg en lotgenotencontact.

Vanuit een gesponsord kantoor organiseerde ze speciale bijeenkomsten, evenementen en lezingen om lotgenoten te helpen en gaandeweg haakten vele vrijwilligers aan om haar te ondersteunen. Maar het kantoor bleek geen geschikte plek voor bijvoorbeeld een goed gesprek of het passen van borstprotheses. De behoefte van lotgenoten bleek groter dan verwacht en daarom ging ze op zoek naar een ideale locatie voor al deze activiteiten.

Lang dacht ze dit te moeten zoeken in het buitengebied vanwege de rust en de natuur, maar uiteindelijk bleek dat een inloophuis een lage drempel en een centrale plek moet hebben. Die plek vond ze midden in Twente, aan de Beursstraat 9 in Hengelo.

Op 1 april ontving ze de sleutel van het pand tijdens het benefietconcert 'Vrienden van de Nije live'. Na bijna een half jaar verbouwen gaat komende zaterdag haar wens in vervulling en opent ze samen met minimaal 11 Twentse burgemeesters het Nije Huis!

Speciaal voor deze gelegenheid heeft de burgemeester van Hengelo toestemming gegeven aan alle collega's om met ambtsketen te komen en dat maakt deze opening uniek!

De gehele dag is het feest voor de Nije stichting. ’s Ochtends start 'de Nije loop voor leven' om 9.30 uur in Enschede, vanuit Go Planet Park. De wandeltocht van 5, 10, 15 of 20 kilometer, gaat via een prachtige route door Twente naar Hengelo. De diverse tochten eindigen in de 'achtertuin' van het Nije huis: Het Prins Bernhard plantsoen. In het plantsoen worden van 10.00 tot 17.00 uur een Nije fair en veel (kinder-)activiteiten gehouden.

Na de opening van het Nije huis om 15.00 uur is er gelegenheid om het huis te bekijken en aansluitend is er een Nije BBQ bij paviljoen De Ontmoeting in het plantsoen!

wandel mee en schrijf je vandaag nog in! klik hier