Even voorstellen: Pieter Grimbergen

Soms komt er iemand op je pad...

Zo ook Pieter Grimbergen, coach, public speaker en schrijver.

Pieter nam contact met ons op voor vrijwillgerswerk als gastheer en/of coach en na een paar fijne gesprekken gaan wij dan ook graag met hem aan het werk.

Hieronder stelt Pieter zich voor:

"Binnenkort mag ik deel uitmaken van het team van het Debby Nijenhuis bij De Nije Stichting, waar ik als coach op 1 op 1 basis ga werken, of ‘gewoon voor een praatje en warmte’ aanwezig zal zijn. Daarom stel ik mij even voor.

Van huis uit kom ik, net als Debby, uit de muziekwereld. Als concertpianist gaf ik vanaf mijn 15e talloze optredens, het zijn er meer dan 3500 in totaal. In 2012 kreeg ik te maken met een fikse tegenslag in gezondheid, verloor in een jaar tijd 34 kg en redelijk wat spiermassa waardoor ik besloot om mijn leven anders in te richten: ik werd coach. Nu sprak ik al in mijn studententijd in Amsterdam vaak met mensen die met vragen zitten, dat deed ik samen met Jan van Kilsdonk/studentenpastor. Immers die jaren 80 kenmerkten zich mede door de aids explosie. Ik begeleidde toen ook vele aids patiënten in het AMC als jonge vrijwilliger.

Mijn coachingsopleidingen deed ik in de VS. Het gedachtengoed van Parker Palmer van het Center For Courage And Renewal ging ik intensief bestuderen. Daarna volgde ik een cursus en een opleiding bij de onderzoekshoogleraar Brené Brown in Houston, bekend van de TED Talk ‘De kracht van kwetsbaarheid’. Ik ben een gecertificeerd en erkend ‘Brave Leader Brené Brown’. Haar wereld van denken vind ik hartverwarmend. Mijn gereedschappenkist had nog wat nodig: in 2017 rondde ik mijn opleiding tot Acceptance & Commitment Therapist af met het behalen van een erkend diploma.

Na een periode te hebben gewerkt in het team van het Toon Hermans Huis kom ik hier werken. Heerlijk om een belangrijk initiatief in eigen regio te ondersteunen met werken, want ik woon in Twente. Verder geef ik lezingen en workshops op het gebied van zingevingsvraagstukken in heel Nederland voor theaters, maar ook voor zorginstellingen en patientenverenigingen.

Op 29 november 2020 ben ik te gast op het Cultuurpodium tussen 15 en 17 uur in de Schouwburg in Hengelo. Hans Hoes gaat mij daar interviewen over mijn in juli dit jaar verschenen boek ‘Zorg, zingeving en waardigheid’, uitgegeven bij LannooCampus. Wil je daar wat over weten kijk je op https://youtu.be/dsAr41bdSFU . Op deze korte video hoor je meteen hoe ik over coaching denk: geen adviezen, geen aanwijzen van paden, geen oordelen en geen dwingelandijen. Wat ik belangrijk vind: gehoord worden, en door open vragen van mijn kant uit zelf op belangrijke zaken uitkomen. En wat we allemaal bespreken, alles blijft tussen die vier muren. Dáár wil ik met mijn hele hart in helpen.

Met hartengroet,

Pieter Grimbergen"