Wij starten bootcamp

Waarom bewegen goed is wanneer je bent gediagnosticeerd met kanker:

Uit onderzoek blijkt dat wanneer mensen lichamelijke actief blijven gedurende de chemotherapie daar voordelige effecten van ervaren tijdens en na het afronden van chemotherapie. Het effect is het groots bij mensen die trainen onder begeleiding. Zij kunnen de chemotherapie beter verdragen, hebben een kleiner risico op voortijdig stoppen of bijstellen van de chemotherapie, zijn sneller aan het werk en ervaren minder last van vermoeidheid.

Ook kan anti-hormoontherapie zoals Tamoxifen en Letrozol zorgen voor gewrichtspijnen. Deze ontstaan doordat er zich vocht ophoopt rondom de pezen. De pijn verbetert vaak wanneer je weer in beweging komt, hierdoor hoopt zich namelijk minder vocht op rondom de pezen. Daarnaast helpt voldoende beweging ook om u gewicht op peil te houden, aangezien gewichtstoename klachten kan versterken.

Het bewegen tijdens en na radiotherapie heeft ook diverse gezondheidseffecten, waaronder verminderen van vermoeidheid, het behouden van spierkracht en flexibiliteit.

Naast dat je bij de oncologie fysiotherapeut kunt sporten, kun je ook advies inwinnen over een sport en beweegschema, welke je daarna zelfstandig volgt.

Fysiotherapie vergoedingen tijdens en na medische behandeling van kanker.

In Nederland heb je met bepaalde indicaties recht op vergoeding vanuit de basisverzekering. Bij kanker geldt dit voor mensen die radiotherapie hebben gehad (2 jaar) en naar chirurgie (1 jaar), helaas nog niet voor of na chemo- of immunotherapie.

Het is daarnaast dan zo geregeld dat je dan de eerste 20 behandelingen zelf moet dekken (vanuit je aanvullende verzekering of op eigen kosten). Wanneer je bij Menzis aanvullend verzekerd bent worden de eerste 20 altijd vergoed.

Wat hebben wij hiervoor nodig?

Een verwijzing waarop staat vermeld dat u die behandeling heeft ontvangen, met een naam van een verwijzend arts erop. Hiervoor zijn standaard formulieren gemaakt, deze zijn te downloaden via https://nofon.nu/downloads/ en dan het Digitaal verwijsformulier.

Wandelbootcamp bij de Nije Hoeve

Vanaf april starten we bij de Nije Hoeve met een wandelbootcamp onder begeleiding van Rachel ter Stege (oncologie fysiotherapeut bij Fysiotherapie Kompas). We starten dan bij de Nije Hoeve en wandelen naar het retentie gebied op het Genseler en doen hierbij afwisselende oefeningen. Bij eventueel slecht weer kunnen we uitwijken binnen de Hoeve.

Voorafgaand aan u eerste les plannen we een intake om u fitness niveau te bepalen.